lørdag den 25. juli 2015

Sommertogt 2015: Efterskrift

Hjemme igen.
Hele turen kan, så længe Keep Saling er oppe at køre, findes her. Eller bare ses på dette billede:


Om årets sommervejr
De fleste dage havde vi god vind, men der var også et par dage, blandet andet første etape, hvor vinden var så svag, at vi måtte sejle for motor for overhovedet at komme nogen vejne.

Hvad værre var, var at vi havde tre sammenhængende døgn med kuling, så vi ikke kunne sejle. ِِِAndre dage bød på vind i størrelsen 10 m/s og højere, der gjorde sejlads besværlig og ankring umulig. Jeg havde planer om ankring ved øde øer i Kattegat. Det blev kun til Romsø, og selve ankringsdelen af det besøg var ikke specielt vellykket.

Vi har sejlet mange dage i denne sæson, og det er min klare fornemmelse, at 2015 har været markant mere blæsende end 2014-sæsonen.

Om mindre kølbåde som tursejlere
Jeg har tidligere (følg evt. dette link) lavet en oversigt over mindre kølbåde, som man ser i Danmark. Af alle dem der er på listen, mødte jeg i år næsten kun Maxi 77'ere og L23'ere og det mindst fem af hver. Ellers mødte vi en enkelt H-båd, nummer D3 oven i købet, en Albin Express og en Granada 24. Retfærdigvis skal det siges, at jeg sidste år så en Spækhugger og en IF'er.

I det hele taget synes jeg, at Helge klarede turen flot, trods sin lidenhed. Er man på havneferie, kan en så lille båd ikke anbefales. Det oplevede vi særligt på Lyø, hvor vi var blæst inde i tre dage. Men sejler man meget, så opleves den ikke nær så lille. Og bortset fra under kuling og storm, så bliver vi aldrig i havn mere end en overnatning. Den er lille, men den sejler godt!


Om solbriller og telefon
Det lykkedes mig at miste solbriller og ødelægge telefonen undervejs. Jeg har derfor besluttet, at jeg nok bare ikke er typen, der skal have dyre solbriller og telefon.

Nu med telefon og solbriller til under 1200 tilsammen.

Om små-skavanker undervejs
Helge led ikke nævneværdig overlast, men flere små skader måtte han opleve, herunder en mistet knap i cockpitteltet fra Lyø-stormen og en gammel glasfiberskade, der var sprunget op igen.

Hængslerne til forlugen har været ødelagte før. Det er en svaghed i konstruktionen. Sidste år genopbyggede jeg fuldstændig klodsen på det øverste billede helt i gelcoat. Det var, selvfølgelig, for svagt, og gik i stykker igen. Nu har jeg bygget det op på ny, denne gang i polyester og med en top af gelcoat i den originale farve (8012).

Og det var så det allersidste fra dette års togt. Jeg har tømt båden og rengjort den, så den er klar til nye eventyr inden sæsonen slutter for denne gang.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar