søndag den 12. juni 2016

Amagercup på Lynetten 2016

Den lokale Scankap99'er, som vi kæmpede med i vores første sejlads.
Til årets Amagercup afholdt af S/K Lynetten, stillede vi op i L23'eren Do-Do. Kun Spækhuggerne kunne stille de fem krævede både til at få deres egen start, så vi måtte pænt sejle med i skrammelløbet samme med en masse andre og større både.

Kun Scankapperne kunne stille med mere end én båd.
Desværre kom vi for sent til den første start, for det var ikke gået op for os, at vi skulle helt til Flakfortet og sejle. Kun Spækhuggerne fik lov at sejle på 'klubbanen' lige ud for Magrethehoms havn. I stedet lå vi og sejlede lidt frem og tilbage ad linjen, til vi fik lov at sejle med.

Her har feltets hurtigste båd lige vendt.
En flot X99'er kunne også blande sig mellem de første.
Endelig fik vi lov at starte, og det var faktisk sjovt at sejle i den 'tunge ende' af feltet. Enhver placering over nummer sidst var en lille sejr, for på mål burde de alle sejle fra os. Det lykkedes os at holde en X302'er og den ene Scankapper bag os.

Her er Scankapperen foran.
I vores anden sejlads fik vi en drømmestart og et godt opkryds. Efter opkrydset vendte vi som nummer fire, og da sejladsen blev afblæst på grund af tid på den anden løber 1½ time efter starten lå vi midt i feltet. Samlet har vi fået en ualmindelig dårlig placering i stævnet, for vi sejlede ikke den ene af to gennemførte sejladser, og vores supersejlads blev ikke godskrevet. Men det var alt andet lige tilfredsstillende at kunne gøre sig blandt større både.

En lille 5.5 meterbåd, som vi på mål burde kunne sejle op med, kunne vi dog ikke slå. Den sejlede fortrinligt i den svage vind og på det flade vand. Og så tog de også fornuftige beslutninger og lavede ikke fejl.

På vej ud til sejladsen var jeg lidt ærgerlig over, at vi ikke kunne sejle sammen med Spækhuggerne. Det ville have passet bedre. Men jeg er glad for, at vi fik lov at sejle med i skrammelløbet, for det var sjovt at kunne sejle blandt de store både med deres dyre sejl og besætninger i matchende sejlertøj. Det var også lige Spækhuggervejr (svag vind), så vi ville nok have haft det svært på Spækhuggerbanen.

På samme måde som man til klasseløb altid finder en lille flok, man ligger og kæmper med, så er det på samme måde med skrammelløbet. Jeg havde ærlig talt frygtet, at vi ville blive sejlet så langt agterud af de store både, at de ville skulle ligge og vente på os mellem sejladserne.

Et par Scankappere, en First 31.7, en Langø 999, en Larsen 28 og et par andre kæmper for at komme op ...
I forgrunden med den nussede spiler ses 5.5 meteren. Den Sejlede godt med et nyt storsejl og en gammel klud af en fok og en spiler, der også har set bedre dage.

Helge selv har været på land til den årlige bundmaling og polering.