søndag den 28. august 2016

Sidste sommertur på Sundet

En godt fyldt Bäckviken havn.
Vejrudsigten havde lovet fantastisk godt vejr fredag og lørdag i denne sommerens sidste weekend. Derfor gjorde vi klar til at sejle til Hven, hvor der fås fantastisk gode is på Bäckviken havn.

Det blev ikke sent, inden vi nåede frem, men det er ikke længere juni, og dagens længde er aftaget.
Vejrudsigten havde lovet vind fra syd, som skulle starte med 5 m/s og skulle løje, inden vi ville nå Hven. Konservativt havde jeg gjort klar med fok og skæringsspiler. Spileren havde jeg dog meget svært ved at fylde ud, så det gik langsomt med at komme op til Middelgrundsfortet. Men pludselig tog vinden voldsomt fat og drejede mere end 90 grader. Spileren snoede sig uhjælpeligt om forstaget, og jeg måtte gå på læns i 10 minutter, mens jeg baksede med spileren på fordækket og fik den taget ned.

Resten af turen gik med fok og storsejl, som var meget passende sejlføring. Vinden var foran for tværs / bidevind resten af turen.

Bäckviken plejer at være ret nem at få plads i, se for eksempel her fra en tur tidligere på året. Denne gang skulle det dog være anderledes. Som vi nærmere os, så jeg i kikkerten en skov af master. Da jeg kom tættere på, så jeg, at en del af dem lå for anker i bugten lige uden for havnen - sjældent et godt tegn. Da jeg kom endnu tættere på, så jeg, at flere både gik ind, tog en runde, og sejlede ud igen. Et tydeligere tegn på en proppet havn findes ikke.

Jeg vidste, at jeg måtte finde en plads, for matrosen og jeg skulle grille pølser til aftensmad :)

Som så ofte før, lagde jeg Helge i det største mellemrum mellem to større både.
Jeg tog derfor en runde i havnen i min søgen efter et godt sted mellem to store både. Ved et af de største mellemrum sad tre svenskere i cockpittet på deres Bavaria. Jeg sejlede tæt forbi og sagde, at jeg håbede, der kunne blive plads til min lille båd og pegede ind i mellemrummet. Derefter tog jeg en stor runde og sejlede direkte mod hullet, så de ikke kunne være i tvivl om mine hensigter og min beslutsomhed. Det fik dem til at tage deres agterfortøjning af af deres båd og række den til mig. Da jeg var kommet forbi, fik de den tilbage. Det tog måske yderligere ti minutter at ase Helge forbi det tykkeste sted på de to både, men forbi kom vi. Først der så jeg, at den agterfortøjring jeg havde lagt på pælen var faldet af båden. Jeg orkede ikke at sejle ud efter den, så jeg måtte tage en lille svømmetur.

Om morgenen blev der tid til lidt andefodring. Pælene ligger langt ude agter i Bäckviken havn.
Især den store Bavaria fik Helge til at virke lille. Men den aften var jeg glad for at sejle i en lille både. En smule større båd, og vi havde været forvist til ankerpladsen.

Moleræset fortsatte til langt ud på aftenen, og til sidst lå folk i lag langskibs uden på pælene.

Når havne er proppede, er der sjældent ledige udtag til landstrøm. Denne strømtyv, som fulgte med Helge, har reddet mig flere gange.
Find Helge!

Øresunds bedste isbutik findes på Bäckviken havn, det er sikkert og vidst. Men den åbner først klokken 12, så vi gik først en tur. Her er Norreborg, en anden havn på Hven. Uden for den lå måske 20 både for anker, og der var da også godt fyldt inde i havnen.
Ah, endelig åbnede iskoisken!
Hjemturen gik fint. Vinden var plat læns, så der skulle bommes lidt for at komme frem, men det var udramatisk. Syd for Hven, en kendt ankerplads, så også en flok både for anker. Men vejret denne weekend var altså også fantastisk til en tur til Hven.

Man kan godt blive lidt træt efter en hård dag på Hven.
Her er det en Albin Ballad, der bliver overhalet. Den har en stor genua, men med den alene var den chanceløs mod Helges 46 m2 spiler og 11 m2 storsejl. Alligevel sejlede jeg måske kun ét knob hurtigere end den.
På vej ind på pladsen på Lynetten mødte jeg denne finde L23. Jeg mødte de unge ejere tidligt på året, hvor de var ved at male den gule båd hvid. Den er blevet meget fin!

Så længe Keep Sailing virker, er her link til turen.

Her en lille youtube-film fra hjemturen.