torsdag den 12. juli 2018

Sommertogt 2018, 3. Etape



Sommertogt 2018, 3. etape Bua - Göteborg (Amundsön + Långedrag)
Efter overliggerdagen i den dejlige havn Bua stod jeg tidligt op for at begive mig på vej det sidste stykke mod Göteborg, hvor båden skal ligge, til jeg kommer tilbage med familien. Som de foregående år, hvor jeg med succes har haft båden parkeret i Horsens, gjaldt det om at finde en havn det rigtige sted, som helst skulle være en frihavn. Göteborg er ikke rig på frihavne, men jeg havde forberedt mig grundigt og fundet en enkelt, Amundsön Marina, 25 sømil fra Bua.

Fordi den göteborgske skærgård er meget rig på skær, riggede jeg til med fokken for at give mig selv bedre udsyn og manøvredygtighed end med genuaen. Det blæste godt fra land, så der var næsten fladt vand, og vi strøg af sted med 5 - 6 knob det meste af vejen.

Kun denne kutter var også stået tidligt op denne morgen. 

På vejen til Göteborg sejlede jeg forbi denne lyttestation. Masseovervågning eller forsvar mod fremmede magter?

Efter 4½ time ankom vi til Amundsön Marina, hvor man i følge Havnelodsen bør henvende sig hos fogeden for at få anvist en plads. Hele vejen ind i den storehalvtomme havn blev jeg mødt med skilte "Privat! Fortöjning Forbjudet". Ildevarslende. På havnekontoret mødte jeg fogeden og bad om at få anvist en plads. Fogeden var flink, men henviste til, at de jo ikke var en 'Gästhamn' og derfor ingen gæstepladser havde. Overhovedet. Jeg forsøgte at indvende, at havnen er en Frihavn, og at det var derfor, jeg havde opsøgt den, men blev mødt med svaret, at havnen er ikke en 'Gästhamn' og har derfor ingen pladser til gæster. Overhovedet. Hvis jeg kunne finde et grønt skilt, kunne jeg lægge mig der. Efter en rundtur til fods i havnen kunne jeg konstatere, at der ikke findes hverken røde eller grønne skilte. Kun advarsler med "Privat! Fortöjning Forbjudet".

Alt det til trods var havnefogeden en meget venlig og hjælpsom mand, som nok snarere savnede et mandat til at hjælpe i situationen. Han henviste til en anden havn, Långedrag, tættere på Göteborg og altså helt inden mellem de mange skær.

Det hjælper at holde tungen lige i munden, når man sejler her mellem alle skærene. Men de er godt afmærkede.
Det gjaldt derfor om at komme sikkert til Långedrag gennem de ufatteligt mange skær, der var på den ufatteligt smukke rute. Det er svært at sejle, navigere og nyde udsigten på en gang. Og så var jeg ærlig talt også lidt rystet over at blive afvist fra Amundsön Marina. I Sverige er det åbenbart sådan, at en havn ikke nødvendigvis er en gæstehavn, der udlejer de ledige pladser til gæster. Hvorfor nogen havn til frasige sig den mulighed, er mig en gåde.




Långedrag er et perfekt udgangspunkt for et togt i den göteborgske skærgård. Lige ved sporvognen, hyggelig, pittoresk og med mange grønne pladser i alle størrelser. Selv om aftenen var der stadig ledige pladser.
Nå, men i Långedrag blev jeg taget godt imod. Dog blev jeg bedt om at lægge mig på en anden ledig plads end jeg var kommet ind på, fordi jeg ville ligge i 12 dage. I Långedrag har de helt styr på, hvor længe ejerne af de faste pladser er væk.
Der var en del sidevind, da jeg skulle flytte plads, så jeg satte en lykke fra for fortøjninger om indhalerlinen i luv side og trak båden forsigtigt ind.


Långedrag er hjemhavn for GKSS, Göteborg Kungliga Segelselskapet, der tager kapsegling seriøst. Her er det en Express og en H-båd, der er poleret til kap.

Så ligger Helge trygt og godt og venter på, at hele besætningen kommer til Göteborg og udforsker den nærliggende skærgård.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.