torsdag den 2. april 2015

Rundt om Øresunds øer. Nårh ja, de danske, i hvert fald ...

Øresundsbroen set nordfra.
Jeg har haft et par dage alene hjemme her i påskeferien. Desværre var vejret ikke helt til sejlads for uerfarne solosejlere. Men til trediedagen havde meteorologerne lovet godt vejr frem til kl. 1300. Så jeg stod tidligt op, for at udnytte vejret til en tur på Øresund.

Det ellers fantastiske Tread Master-dæk var isglat. 

Ja, det var koldt. Men jeg havde iført mig min nye brugte flydedragt, vinterstøvler, russerskindhue og skihandsker. Jeg frøs fødderne lidt efter nogle timer, men det gik over igen.

Quantum-storsejlet er stadig sprødt og knitrende :)
Jeg havde planlagt at tage af sted kl. 7, men helt ærligt, det er jo ferie, så klokken blev 8, inden jeg kom af sted.

Tiller Tameren hjalp med at holde kursen, mens jeg spiste morgenmad.
Middelgrundsfortet .
Spejderne overtog i går 1. april Middelgrundsfortet. Jeg sejlede tæt forbi, for at beskue det overflødighedshorn af aktiviteter, der måtte finde sted der. Desværre skete der absolut ingenting. Jeg har ikke hørt noget om, hvad der skal ske med øen, nu spejderne har fået den. Men ret skal være ret: Jeg har intet gjort for at undersøge det. Men jeg sejler gerne spejdere derover helt gratis, hvis jeg bare må gå en tur rundt på øen.


Test af Navionics.
Siden sidst har jeg investeret i Navionics til min Android-telefon. Det er grundlæggende en kortplotter til telefonen. App'en har flere fordele i forhold til en almindelig kortplotter. Først og fremmest kan man planlægge sin rute hjemmefra, og på den måde udnytte sin havtid bedre, og i det hele taget være bedre forberedt. App'en er mere brugervenlig og har, som noget nyt, sonar charts, altså kort som løbende opbygges af brugeres ekkolod, hvis data sendes ind. Både kort og app opdateres løbende, men systemet kan stadig bruges, når man, som her, ikke er på nettet.

Så langt fordelene. En klar ulempe er, at ens telefon ikke nødvendigvis er sikret mod elementernes rasen, på samme måde som en maritim kortplotter er. Selv hvis den er, så sidder den ikke fast på båden. Begge dele kan sikkert løses, men det skal tænkes med. Så er der batterikapaciteten. Jeg har til min telefon indkøbt et tredobbelt batteri, så jeg vil næppe opleve kapacitetsproblemer. Men har man ikke allerede det, så må man finde en løsning på det også. En anden udfordring er skærmen. Jeg tvivler på, at selv den kraftigste smartphone/tablet-skærm kan hamle op med en kortplotters og bruges i kraftigt sollys.

En grund på 0.8 meter var tydelig på den 'gammeldags' kortplotter, mens der skulle zoomes en del mere på Navionics. Grunden var behørigt afmærket, og jeg var ikke i fare for at lave en Vestas. Men man kan aldrig vide nok om grundt vand.
En anden forskel mellem de to er, at Navionics kun koster 299 DKK (årligt), mens selv en lille plotter let koster 5000 + kort (2000). Havde jeg ikke en plotter, så ville jeg nok vælge Navionics på en tablet (eller tilsvarende, jeg har ikke prøvet andre).


Et ikke helt tilfældigt billede af farten gennem Øresund mod syd. Men tydeligvis var der en del medstrøm.
Jeg så ganske få skibe på havet. Enkelte af dem havde et sejl oppe ...

Mens jeg krydsede i sejlrenden, blev der pludselig trængsel, og jeg måtte søge væk fra den. Motor viger for sejl? Nej, lystsejlads viger for erhverv.
Desværre var der lige så meget strøm på hjemturen (med vinden stik imod) ,som der var på udturen.
Hjemturen var ret hård. Det havde blæst op, til hvor meget ved jeg ikke, men der var hvide skumtoppe overalt. Vinden og strømmen var lige imod. Det værste var dog en haglbyge, som, mens den stod på, umuliggjorde udkig. Vejret var godt indtil klokken 13, men jeg nåede ikke ind før 1530, blandt andet fordi jeg sov for længe ...




Ingen kommentarer:

Send en kommentar