søndag den 17. august 2014

DM L23 2014 i Faaborg, - En spilergasts bekendelser



Første sejlads i dette års L23-DM i Faaborg.
Det årlige Danmarksmesterskab i klassebådsløbet for L23 sejlbåde fandt i 2014 sted i Faaborg. Jeg havde fået mulighed for at gaste på det gode skib 'Do-Do' af Sundby. Ombord på 'Do-Do' er, udover forfatteren af denne blog, feltets mest erfarne skipper og gast. Hierarkiet var dermed fastlagt. Forinden havde vi to gange trænet spileropsætninger, -bomninger og -nedtagninger på Øresund, da det var blandt mine opgaver som spilergast. Blandt øvrige opgaver for spilergasten var vendinger på opkrydsene og at agere dødvægt på cockpitkarmen og ruftaget efter behov. Og så i øvrigt ikke at falde i vandet, - noget jeg ikke helt klarede under træningen.

Desværre havde de senere års vinder, D24 'Tøsen', fået forfald, og kunne ikke stille til start. Heldigvis fik vi 'Tøsen's besætning at se på molen.

Skipper udfordrer skæbnen og listeriabakterien og smører sig en rullepølsemad under skafningen. Det er jo også kun folk oppe i årene, der skal passe på ...
De sidste både ankommer på trailer dagen inden første sejlads. D140 'Zero' af Køge havde dog stået på havnen i Faaborg i to måneder.

Nabobåden, den lokale 'Freja', skal lige have ordnet det sidste inden sejllads. De lokale skolebåde 'Freja' og 'Odin' viste sig at være gode hårdtvejrssejlere.

D15 'Tria'. Bemærk de to huller på fribordet ved cockpitkarmen. De er til genuaskinne og barberhal, som begge kan trimmes fra cockpittet. Bemærk også stagen, der kan skydes til vejrs uden at sætte en mand på fordækket.

Endnu en båd skal have justeret noget i masten.

'Alarmen' hives på land i ti minutter til en sidste polering.
Så blev det endelig tid til første dags sejladser. Feltet sejlede i samlet flok ud til banen, som lå ca. 45 minutter fra havnen.
Det var en lang tur ud til banen. men en smuk tur i det sydfynske ...
Spileropsætningen bliver lige testet en sidste gang inden første start.

1. Sejlads. Dårlig start. Vi lå ca. nummer 10 kort efter starten, men fik os sejlet op til en sejr. Da feltet rundede første mærke, var der en del tumult og en kollision mellem to både. Forfatteren af denne blog skal ikke kunne afgøre, hvem der havde ret. Men D140 'Zero' blev diskvalificeret, D177 'Sylfiden' fik en skade på fribordet/rælingslisten og D7 'Rasmus', som måtte udgå af dagens tre sejladser, fik tildelt et gennemsnit af næste dags sejladser i point for hver af første dags sejladser. 'Rasmus' måtte udgå, grundet et flænset storsejl, og nåede ikke, trods ihærdige forsøg, at komme til start i den sidste sejlads.

Sådan så slutningen af første sejlads ud fra D148 Do-Do.
2. Sejlads. Mellemgod start. Vi fik sejlet os op til at ligge nummer 1 inden sidste tur hjem ned ad bakke. Bøvl med spilersætningen kostede os dog tre placeringer. Fjerdepladsen blev dog rettet til en tredieplads på grund af en tyvstart.

3. Sejlads. Her fik vi en god start og kom hurtigt foran. Efter første runding lå vi 5 -7 bådslængder foran resten af feltet. Desværre forsejlede vi os ved sidste mærkerunding, og en sikker sejr blev til en placering som nummer fire kort efter mærket. Vi fik dog sejlet os én placering ind på ren 'boat speed' på spilerbenet og lagde 'Freja' bag os med en længde. 'Sylfiden' sejlede sig op fra en næstsidsteplads til en vinderplads. Flot sejlet!

Selv om sidste sejllads var afsluttet inden kl. 1330, blev der ikke flere sejladser. 'Do-Do' lå på en andenplads efter første dag med 'Sylfiden' på førstepladsen. Vinden var mellem 5 og 8 m/s (mine vurderinger) og en enkelt kraftig byge prægede anden sejllads.


D140 'Zero' på vej hjem efter førstedagens tre sejladser.
Dagens sejladser er overstået, og feltet sejler hjem i samlet flok. I forgrunden ses D15 'Tria' af Køge.
Anden dags sejladser gik betydeligt dårligere for 'Do-Do'. Vi lå dog stadig til en podieplacering lige i point med 'Kom-An...', men placeret under grundet lige antal førstepladser og en andenplads mere til dem. Vejret var mere løjt, og det er måske bare ikke 'Do-Do's foretrukne. I det hele taget var andendagen præget af springende vinde og blandede placeringer. Dog udbyggede 'Sylfiden' sit forspring ved ikke at placere sig dårligere end nummer tre på nogen sejlads.

På trediedagen var der kun to sejladser. Om morgenen var det blæst op, og det hårde vejr gav os håb til dagens sejladser. Desværre slog 'Kom-An...' os på den første sejlads, på trods af det hårde fokkevejr. Til anden sejlads var det løjet en smule, så der skulle genuaen på igen. Her havde vi mere held. Held og fejlfri sejlads vekslede vi til en førsteplads. 'Kom-An...' kom ind netop så langt nede i rækkerne, at vi samlet blev nummer to. 'Sylfiden's førsteplads kunne der ikke røres ved. Det stod klart allerede inden dagens sejladser. De havde på ni sejladser kun en sejr, men til gengæld havde de ikke haft en eneste placering dårligere end treer før sidste sejlads. Dermed havde de over tre dage vist, at de kunne sejle stabilt godt både i friskt og løjt vejr. den lokale 'Odin' klarede trediedagen bedst med to andenpladser. Og det med standard løjgang og storsejl med slæder.

Vores tætte konkurrent, 'KOM-AN...'.
'Do-Do'.
Under sidste dags sejladser knækkede en mast på en Albin Express, en anden fik flænset en spiler totalt, mens en tredie fik revet forpulpit og forstag ud af stævnen. Noget sådant (oprevet forstag og forpulpit) er aldrig sket for en L23, hævder de erfarne L23-sejlere, der har været med fra begyndelsen.

Årets DM var det første efter ændringen i klassereglerne, der tillod kevlarforstærkede genuaer. Det viser sig dog, at det ikke har haft den store betydning.

Hvordan vinder man på banen? Jeg har i dagene lært, at de afgørende parametre for, om man vinder eller ej, er, om man er der på banen, hvor der er vind på de rette tidspunkter. Op ad bakke skal man altså foretage sine vendinger, så man tilbringer mest tid der, hvor vinden er stærkest. Ligeledes skal man foretage sine vendinger, så man kan komme mest frem ad banen. Vinden er nemlig ikke konstant lige imod, men oscillerer fra side til side. Man kan selvfølgelig optimere sin båd med det vilde grej, men erfaringen viser, at bådene sejler lige stærkt uafhængigt af system til agterstagsstrammer, genuaskødevogn, kevlargenua, løjgang, højde på spilerstage og tovværksforlig. Min erfaring viser også, at man kan tabe placeringer ved mærkerundingerne.

Betragtninger om L23-klassen: Kapsejladsfeltet er for langt størstedelens vedkommende ikke tursejlere. Med tiden sejles der heller ikke meget kap. Mange både står således på land det meste af året, og bliver hovedsageligt brugt til DM og enkelte andre konkurrencer.


Betragtninger kulturen: Her er få københavnere, kvinder og akademikere. Og ingen indvandrere. Alle grupper er dog meget velkomne. Ellers er der en god fordeling i alderen 17 - 70 år. De fleste 'trailer' deres båd til stævnet og sover så i en medbragt campingvogn eller i en større følgebåd. Kun til nød sover man i båden. Efter endt sejlads drikkes der 'moleøl' på havnen. På kapsejladsbanen er tonen kompetetiv men venskabelig. Alle i klassen kender jo hinanden, så der rejses kun nødigt protestflag. En lige-ved-og-næsten afregnes om aftenen i baren. De fleste deltagere kender hinanden gennem flere år på kapsejladsbanen og på kajen, og for mange er det årets højdepunkt igen at kunne dyste på banen og mødes i baren nogle dage i træk.

Menuen står på grillpølser og kartoffelsalat. Ellers vanlig dansk morgenmad og mulighed for at smøre madpakke til sejladserne. Den mulighed kaldes 'skafningen'.

Til de af mine læsere, der har en L23- eller anden klassebåds-tursejler kan jeg varmt anbefale at deltage som gast hos en mere erfaren besætning i samme bådtype. Det er uden sammenligning den mest effektive måde at lære om sin egen båd.

Hygge på havnen efter sejlads.
Campingvognene er linet op foran havnen.
To glade sejlere fra Bandholm lader mentalt op til morgendagens sejladser.
For at blive godkendt som et DM under Dansk Sejlunion skal der være minimum 15 startende både. Og det var netop, hvad der var. Klassen har været udfordret på antal startende i flere år. I år sejlede en enkelt lokal L23 med ud, alene for at hjælpe os med at blive 15 startende både. Det er kun grundet meget aktive ildsjæle, at det uundgåelige bliver udskudt.

Faaborg havn var i dagene fyldt med skønne små både. Her er det blandt anden en Maxi, en Folkebåd, tre L23'ere og to Soluser.

Her ses 'Tiny', der vandt flest sejladser (tre). Bag den ses den paprikafarvede 'Killelock'.
Efter alle sejladser var overståede, kunne vinderne hyldes. Se de samlede resultater her. At vi kunne sejle en andenplads hjem, skyldtes hovedsageligt skippers og midtergastens høje erfaring, sammenholdt med, at vi havde en god kemi i båden. Uden de to dage på vandet i Øresund med spilergastoplæring var det heller ikke gået.

'Sylfiden's besætning øverst på skamlen hyldes som værdige vindere.
Sådan ser en sølvmedalje fra Dansk Sejlunion ud. Med præmien fik vi også hver en flot glasskulptur. Det skal nok bringe glæde i sejlerhjem Danmark over ...
Ved lodtrækning vandt 'Do-Do' en ny spiler.



Traditionen tro fik vinderne en dukkert inden maden.

1 kommentar:

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.