lørdag den 9. juli 2016

Sommertogt 2016, 7. etape, Odden - Sejrø

Endelig rundes Sejrøs nordvestende. Det betyder for første gang i en uge en anden vind end bidevind!
Som så ofte før på dette sommertogt var det ikke vores lyst, men vejrets udvikling, der afgjorde, hvornår vi skulle sejle. Der var her til morgen et 'hul', hvor vinden ikke var alt for hård. Senere på dagen skulle det blæse op og næste dag skulle være endnu værre. Derfor var mulighederne at blive nogle dage i Odden eller at rykke tidligt videre.

Det var en skam, for Odden er ellers et besøg værd, men vi fik kun lige snuset til den hyggelige havn, som i øvrigt var fyldt med ledige pladser.

Så var det desværre også dagen, hvor vi måtte tage afsked med Det gode Skib Mumrikken og L23'eren D33 Mini. Mumrikken sejlede til Djursland, mens Mini blev hængende på Odden, hvor en byfest i øvrigt var ved at tage form, da vi forlod havnen.

Af sted gik det for fok og rebet store mod Sjællands Rev.
Nå, men af sted skulle vi. Som så ofte før på turen, så var vores kurs stik mod vinden. I dag gjorde ikke så meget, for vi skulle alligevel rundt om revet for enden af Sjællands Odde. Men det kunne da være rart ikke at skulle sejle hård skæring ... Bare for én gangs skyld.

Ved et tilfælde fik vi aktiveret 'tracking' på Navionics netop som vi gik igennem.
Godt i læ bag Sjællands Odde gik det fint på bidevind til revet. Vi kunne dog ikke holde mærket op, og vi valgte at gå et godt stykke ud for at være sikre på at kunne ramme hullet. Jeg havde på forhånd fundet et sted på kortet, hvor der skulle være ca. 3 meter dybt, og jeg ville være sikker på at kunne ramme det. Hvad jeg ikke havde tænkt på, var, at søen rejser sig voldsomt og bryder hen over et rev i hårdt vejr. Synet af revet var skræmmende. Overalt brækkede høje gamle kattegatsøer ind over den lange tange.'Hullet' var ikke at se. Kortet på Helges plotter er tre til fire år gammelt, og i et øjebliks panik fik vi startet Navionics med opdaterede kort for at sikre os, at hullet stadig var der. I Bøgestrømmen flytter løbet sig fra år til år, og jeg tænkte, at det måske også kunne være tilfældet her.

Inden vi sejlede gennem de frådende bølger havde vi vished for, at hullet også på Navionics faktisk var, hvor det skulle være. Den opmærksomme læser vil vide, at der på grundene stadig er over 1,30 m, så Helge burde kunne sejle forbi selv på det lave. Det kan man bare ikke, når bølgerne kaster båden op og ned, så hullet skulle rammes.

For fuld damp gik det gennem bølgerne ved Sjællands Rev.
Sikkert igennem var søen dog stadig voldsom til vi kom ud på det dybe igen. Og siden vi alligevel ikke kunne holde mærket op på Sejerø, kunne vi med fordel have gået langt uden om Sjællands Rev - Nå, men så havde vi jo ikke fået den oplevelse med.

Desværre ledte den hårde sø til, at den ellers ualmindeligt søstærke matros måtte bukke under for søsygen. Næsten 2000 sømils sejlads oplevet fra kahytten uden søsyge. Men der er åbenbart en grænse.

Endelig havn. En meget lidt fyldt havn! Flere både lå langskibs på pælepladserne.
En god plads er en plads lige foran legepladsen! Der var frit valg af pladser i havnen. Skulle mine læsere komme forbi Sejrø i en lille båd uden børn, vil jeg klart anbefale den lille og meget hyggelige jollehavn.
Selve Sejerø havn og ø er meget imødekommende. Det er danske småøer, når de er bedst. Havnen er hyggelig med mange små ukommercielle foretagener. Det er, som det ofte er på småøer, som at komme en generation eller to tilbage i tiden. I morgen udforsker vi den lokale Brugs. Jeg forventer at finde Jolly Time og klar cola og at kunne betale med Danmønt.

Skal dit barn bruge spand eller fiskenet? Du tager bare! Skal du bruge persille til dine nye danske kartofler? Værsgo'!

Skal du bruge en trækvogn til dine varer eller dit barn? Du tager bare!
På havnekontoret var der bøger til fri afbenyttelse. Den lokale kirke, som vi besøgte, var åben, selv om den inderholder flere relekvier som et 400 år gammelt modelskib. Det lokale vaskeri på havnen var til fri afbenyttelse, blot skal man komme pengene i en kasse. I det hele taget emmer øen af tillid og overskud.

Sejerø bys gadekær med fantastiske åkander.
Efter at have tilbragt en halv dag her er vi allerede fans af øen. Ja, det var vi faktisk inden vi gik i land, for selv fra båden kan man se, at denne ø og havn er sande perler. Kun et enkelt malurt er i bægeret - Som så ofte før er det vejret, der afgør, hvornår vi kan komme af sted. Næste hul er i morgen aften fra kl. 18.