fredag den 8. juli 2016

Sommertogt 2016 etape 4, 5 og 6

Helge og Mini (D217 og D33) ligger her overfor hinanden i Odden havn. Det øsregner, men begge både har gode cockpittelte, så aftenen nydes fint i bådene.
Sommertogt 2016, 4. etape, Mölle - Gilleleje
Lad det være sagt med det samme: Blæser det over 8 m/s fra vest, er Mölle havn et forfærdeligt sted at ligge. Flere gange i løbet af natten måtte jeg op og justere fortøjninger, for at sikre mig, at bølgegangen ikke ville trække fortøjningsklamperne ud af båden. Kun matrosen fik en fuld nats søvn.

Der var også meget uro i havnen med store skibe, der anløb i løbet af natten og fik alle på dæk for at hjælpe til (eller for at beskytte egen båd).

Vi besluttede os derfor for, at her kunne vi ikke blive liggende, selv om der er nok at tage sig til i Mölle. Er der svagere vind eller vind fra øst, så vil jeg virkelig anbefale den som havn.
Det havde blæst 10 - 11 m/s hele natten, men fra kl. 11 skulle vinden løje til mellem 6 og 8 m/s, hvilket skulle gælde frem til kl. 16, hvor det igen skulle blæse op. Så det gjaldt om at komme afsted så hurtigt som muligt efter 11.

Afgangen gik efter planen. Mölle er ellers ikke en sjov havn at sejle ud af i pålandsvind, men holder motoren, så går det. Gør den ikke, kan man lade sig drive tilbage i havnen. Vi havde forudset, at vi ville skulle sejle foran for tværs i 6 - 8 m/s, i stedet blev det til bidevind på hård skæring hele vejen til Gilleleje i noget stærkere vind og stor gammel sø fra Jylland. Dog gik det fint for fok og rebet storsejl, og det er egentlig meget tilfredsstillende at vide, at vi altid vil kunne krydse os igennem store bølger og 8 m/s eller hvor meget vind der nu var.

Da vi kom til Gilleleje begav vi os, som jeg altid gør i alle havne, straks mod de små pladser i bunden af havnen. Her flokkedes venlige folk til og udpegede de få ledige pladser til os. Dejligt.

I skrivende stund er det aften, vinden er løjet, og vi ligger på en god og tryg plads. Så her kunne vi for min skyld godt hvile ud lidt.

(Det endte med, at vi blev i Gilleleje i tre dage, på grund af dårligt vejr og godt selskab).
Det er kedeligt at ligge stille på sejlerferie, men man kan jo lige så godt gøre sig det behageligt.
I Gilleleje opstod pludselig og uventet chancen for at møde ingen ringere end skipperen af D33 Mini. Trofaste læsere vil vide, at chancen glippede sidste år. D33 Mini har også sin egen blog, som virkelig er værd at læse. Jeg fik en rundvisning i båden, der byder på mange gode detaljer, ikke mindst det praktiske cockpittelt, der lader vinden glide over sig.
L23'eren Miss Grey. Bemærk fraværet af håndlister og fokkeskødeskinner, der giver et anderledes udtryk. Jeg mødte ikke skipperen.
Sommertogt 2016, 5. etape, Gilleleje - Hundested
Efter at have ligget i Gilleleje i tre dage med for meget vind, løjede vinden her torsdag aften, og det fristede os til at tage en aftentur til Hundested. Hundested ligger jo på ruten til vores togt, som ultimativt skal ende et sted på den jyske østkyst.

Selv om vinden var løjet til måske 7 m/s, så var den stadig midt imod og søerne var store og også imod. Vi forsøgte os med kryds, men da vi allerede var sent ude, måtte vi opgive det og starte motoren.

I modvind og mørke gik det ellers for fuld høne gennem vågerne. Aldrig i vores tre sæsoner med Helge har vi stresstestet motoren i det omfang. Men den kørte upåklageligt hele vejen, hvilket vil sige de sidste 15 af 20 sømil. Det var ret voldsomt at forcere gennem de store bølger, særligt fordi det var mørkt, og vi ikke kunne se dem. Men de var der, og de væltede ind over cockpittet og Helge slog og vred sig i søen og fik da også banket nogle pæle i. Hvordan matrosen kunne underholde sig selv og siden sove i forpeaken i den sø, det er mig en gåde.

Matrosen spiller iPad under hård skæring i store bølger. Senere som hun trygt i heftig modsø forceret for motor.
Desværre er der ingen havne mellem Gilleleje og Hundested, så selv om vi var trætte og modløse efter at måtte opgive at sejle for sejl, så stod valget mellem at opgive og sejle tilbage til Gilleleje (hvor vi havde ligget i tre dage) eller at fortsætte. Altså måtte vi fortsætte, selv om det ikke var videre komfortabelt.

I det hele taget har jeg på dette nu næsten en uge lange togt erfaret, at der er én grænse for det komfortable og en anden for det utrygge. Vi har endnu ikke været ude i noget utryg sejlads, men omvendt har vi heller ikke haft meget komfortabl sejlads. Men vi har lært båden og havet bedre at kende.

En anden vigtig lektie: Har man en plan, og vejret går en imod, så bør man ændre sin plan! Vi kunne snildt have vendt om fra Helsingør og sejlet på Sundet og i andre beskyttede farvande. Nu er det i stedet en kamp mod tiden for at komme i læ af Jylland, inden det igen blæser op i tocifrede sekundmetre.

Sommertogt 2016, 6. etape, Hundested - Odden
Efter en rolig nat i Hundested sejlede vi videre mod Odden havn på Sjællands Odde. Vinden var, vanen tro, stik imod, så vi skulle igen krydse. Heldigvis var vejret godt, om end vinden kunne have været lidt stærkere og fra en mere gunstig retning. Men alt i alt en god sejlads, faktisk feriens første komfortable sejltur med næsten fladt vand og ingen regn før til aller sidst. Og så var det sommerens første tur for genua.

Endelig havn. Vi tog moteren det sidste stykke ind, for vinden havde lagt sig. Men netop som jeg havde pakket sejlene, kom vinden og derefter regnen. Vinden løjede hurtigt, regnen er her endnu :)