søndag den 3. juli 2016

Sommertogt 2016 etape 1, 2 og 3

Der er i Kyrkbacken flere små pladser som her til tre klassikere.

Sommertogt 2016, første etape, Lynetten - Kyrkbacken
Endelig blev det ferie. Båden var pakket til bristepunktet. Vinden stod i syd, så alt passede perfekt til vores afgang fra Lynetten ved 17-tiden.

Min seneste tur til Landskrona for spiler ledte til, at erfarne folk rådede mig til aldrig at sætte og bjærge spiler uden forsejl oppe, da spileren så kan sno sig uhjælpeligt om forstaget. Når man aldrig har prøvet det selv, virker det måske en anelse forsigtigt med slige forholdsregler, men jeg er trods alt så ny i sejladsen forunderlige verden, at jeg gerne bøjer mig for samlet 100+ års erfaringer.

Derfor sejlede vi ud for storsejl og fok og gjorde klar til at sætte spiler. Alt gik efter planen, som det plejer. Men så snart jeg hev fokken ned (med fokkenedhalet :)), snoede spileren sig resolut og uhjælpeligt om forstaget. Jeg måtte løsne den fra skøderne og i læ af storsejlet sno den tilbage og få den monteret igen. Pyha! Under mit sejlertøj havde jeg mit nu svedvåde kontornussertøj, for jeg var kommet lige fra arbejde til sommertogt.

Resten af turen med spiler foregik med fokken oppe - jeg skulle ikke risikere mere den dag. Måske har jeg endelig fundet en anvendelse for stormfokken? Nå, men en anden lektie jeg lærte, var, at jeg godt kan håndtere en spiler snoet om forstaget, når den (spileren) ikke er større (46 m2).

Men det dette års første etape vil blive husket mest for, det må utvilsomt blive vejret. Vinden var ekstremt skiftende, og i lang tid kunne vi se byger over land, der da de nærmede sig gjorde vinden endnu mere utilregnelig. Vi tog spileren ned, inden den blev alt for våd, og da var vinden allerede drejet 90 grader. Så kom regnen! En vedvarende og silende regn. Besætningen blev sendt under dæk og jeg måtte sejle yderligere to timer alene i cockpittet.

I stedet for at gå til Helsingør som planlagt gik vi ind i Kyrkbacken på Hven, hvor vi aldrig har været før. Havnelodsen advarer om, at havnen er overfyldt i weekenderne i sæsonen, så jeg var ikke meget for at gå derind sent fredag aften i juli. Dog besluttede jeg at gøre forsøget, da regnen tilsyneladende havde holdt alle andre skibe i havn - alle på når en svensk IF'er, der ankom samtidig med os. Fordømt, tænkte jeg, for så ved man, at den bedste lille plads bliver taget. Heldigvis var der to små grønne pladser side som side, som vi sammen gik ind til. En kort snak om det forfærdelige vejr blev af den hyggelige svenske nabo afsluttet med et "Nä er vi här!" forstået på den måde at hvad der er sket på havet, er sket. Nu var vi kommet sikkert i havn, og intet ondt var hændt os bortset fra lidt vand.

Sikkert i havn satte jeg straks cockpitteltet op. Aldrig før har jeg ærgret mig så meget over ikke vind-relateret vejr. Og aldrig har jeg været så glad for cockpitteltet. I en båd i denne størrelse, ville man være hårdt presset uden.

Sommertogt 2016, anden etape, Kyrkbacken - Helsingør
Efter en nat i massiv og silende regn vågnede vi op til en formiddag med mere regn. Da den var aftaget, gav vi os på opdagelse på øen. Vi har været her mange gange før, men aldrig fra denne havn. Havnen er meget hyggelig, og der er både Røgeri, kiosk og to restauranter der.

Smuk have ved Kyrkbacken.

Modtagelse af syge køtere(f)?

Endelig lykkedes det at komme forbi Pumpans en anden dag end en fredag, så nu skulle den prøves.
Jeg har tidlige skrevet om den forjættede vegetarrestaurant Pumpans, som desværre har lukket om fredagen. Men nu skulle det være. Efter en lang travetur i gummistøvler og regntøj ankom vi til restuaranten. Hjemmesiden leder en til at tro, at der er tale om et hyggeligt lille økoflippersted, og sådan er det sikkert også startet. Nu er det en kommerciel succes, stadig uden kød. Vi betalte 500 svenske for to pizzaer, en ostebolle, et glas vin, en øl og en juice. Alt var dog af høj kvalitet. Vi kunne kun få bord udenfor, men da vi havde regntøj på, tog vi imod det.

Om turen til Helsingør er der intet interessant at berette, vind og bølger var stabile. Helsingør havn var dog lavet totalt om. Den var dog stadig som en labyrint, men uden opdateret kort var det lidt sjovere at finde rundt derovre. For os handlede det om at finde en plads tæt på hoppepuden. Det lykkedes.

Sommertogt 2016, tredie etape, Helsingør - Mölle
For at komme videre på vores togt ville Gilleleje være et godt næste stop. Desværre ville vinden være stik imod til Gilleleje, og i store Kattekatbølger ville vi helst undgå det. Derfor valgte vi at lægge et par krydsben ind over Mölle på Kullen, så der er vi i skrivende stund.

Nok desværre et syn man skal vænne sig til i år.
Vi sejlede ud fra Helsingør i bragende solskin, dog med sorte skyer i horisonten. Vi nåede end ikke at få et rebet storsejl op, inden uvejret brød løs med lyn og torden, afløst af roligere vinde på bagsiden, der tillod os at føre fulde sejl. Sådan bølgede det frem og tilbage hele vejen til Mölle, hvor uvejr afløste roligt vejr og omvendt, og vi måtte rebe op og nede flere gang.
I en af de utallige byger.

De milde, runde og lange kattegatbølger, vi havde savnet var alt andet end milde i dag. Meter-høje bølger og tocifrede vinde (i m/s) skulle vi forcere til sidst på turen. Det blev på intet tidspunkt farligt, men komforten var heller ikke til at få øje på.

Vel ankommet til Mölle kunne jeg konstatere, at havnen var så godt som tom. Det samme gjaldt i øvrigt Kyrkbacken et par dage forinden, ligesom der kun var meget få gæstesejlere i Helsingør. Om det er vejret eller EM i fodbold, der holder folk inde, skal jeg ikke kunne sige. Men det er rart, at der er god plads.

Samme sted som sidst.
 Mens jeg husker det. Man ligger rigtig dårligt i Mölle havn ved vestlige vinde. Og det er der tit, også sidst vi var her. Men ellers er havnen hyggelig, og der er masser af miljø.

Under hele togtet kan båden følges live her.