mandag den 11. juli 2016

Sommertogt 2016, 8. etape, Sejerø - Tunø

Sejerøs vartegn, fyrtårnet på Gniben.
Efter en dejlig nat i Sejerøs havn fik vi provianteret i den lokale brugs. Vejrudsigten havde lovet, at først vindue til at komme fra øen på komfortabel vis (under 8 - 10 m/s vind) var kl. 17. Derfor gik jeg en lang tur på øen for at komme ud og se fyrtårnet.

Vil du købe en vokal? Øen har tidligere huset mange sjæle, men de dele af den, der ikke har med turisme at gøre, er sine steder i forfald.
Endelig efter en lang gåtur kom jeg til fyret, som dog desværre var aflåst. Fordømt!
Fra fyret kunne jeg se, at vandet var roligt og lige til en god sejlads. Derfor måtte jeg forcere for at komme tilbage til båden, så vi kunne sejle videre mod Tunø tidligere end planlagt, så vi kunne komme der i god tid. Min kollega fra D33 Mini var da på havet fra Odden til Grenå, og kunne bekræfte, at vinden var svag på Kattegat.

Øen har en del baunehøje.

Sejerøs hyggelige jollehavn.
Vel tilbage i havnen gjorde vi hurtigt klart skib. Med fok og rebet store gik det de første 21 sømil mod mærket nord for Samsø.

Frokosten blev indtaget om bord for at udnytte det gode sejlervejr.
Vejrudsigten havde lovet massivt regnvejr / skybrud over hele det centrale Kattegat og omegn. Men det lykkedes os at udsejle regnvejret, som vi hele tiden kunne se først over Sejerø, siden Samsø, Ebeltoft, Helgenæs (no pun intended) og Tunø. Da vi gik ind i Tunø havn var det dog i en mægtig tordenbyge, men den forsvandt hurtigt.

På vejen passerede vi først Vejrø, Kyholm og Samsø og vi kunne se Hjelm og Djursland i den fjerne regn. Her er det Samsø, som vi skulle tæt forbi.

Tunø kunne vi se, fra vi rundede mærket ved spidsen (Issehoved) af Samsø.
Puha, man kan godt blive lidt groggy af en god lang lur på læ køje.
Vi ankom til Tunø 2130 og fandt masser af ledige pladser. Her i Tunø havn ligger man langskibs, og så kan folk ellers lægge sig uden på hinanden, til havnen bliver fyldt op. Midterbroen, hvor vi ligger, er forbeholdt både under ni meter. Det er hyggeligt at ligge blandt små både, synes både store og små at mene ...