Helge på vej mod solopgangen på dag 2 ved Alexandrines bro, mit personlige point of no return i sejladsen. Billedet er taget af skipperen på det gode skib "Anna" af Køge. |
Af dette års 54 tilmeldte stillede ca. 50 både til start, og 12 gennemførte i tider fra 34 til 51 udmagrende timer på havet.
Forhåndsfavoriten den super spiffy og topgejlede Seascape 24, som skulle starte i samme start som jeg. Hvordan skulle det gå den? Læs videre og få svaret! |
Transporten til Køge
Min gode ven, skipperen af L23'eren D148 Do-Do, som havde hjulpet mig med centerløftet, hjalp mig også denne gang med at sejle båden til Køge fra Lynetten. Vi havde følge af to andre Lynettebåde, Maxien "Pi" og Balladen "Bilbo". Det meste af vejen gik det fint, og vinden var som lovet bortset fra et enkelt grumt vindhul. Ikke adviserede vindhuller, kan man det? Ja, det skulle vise sig.
Min ven hjalp mig med solo-træningen under transportturen. Men indimellem også med trimfif og den sidste sætten tape på skarpe dimser for at hjælpe spilerhåndteringen. |
Lidt info skulle der til på skippermødet. Men mest hygge. Og skipperhistorier, men flest løgnehistorier. Eller er det lidt det samme? |
Jeg diskuterede på vejen til Køge med min ven, den mange-dobbelte DM-vinder i L23, om, hvordan jeg skulle forholde mig i starten. Vi endte med at grundet min manglende erfaring i vanlig kapsejlads og de andre L23'eres lokalkendskab, ville det være bedst at være lidt tilbageholdende i starten og vælge en af dem, og så sejle efter den ud af Køge Bugt.
Parat til start. |
Starten er gået. Tre smukke L23'ere på linje med "Helge" nærmest kameraet. Hvor er en L23-genua egentlig stor! |
Køge Bugt i sø og ingen vind
På vej ud af bugten løjede vinden, og jeg forsøgte at trække lidt længere ud for at fange noget vind der. Det virkede bare ikke rigtig. Der var mindre vind der. Havde jeg ikke også fået at vide, at jeg bare skulle gøre, hvad de andre gjorde i Køge Bugt?
Efterhånden døde vinden fuldstændig, og jeg kan næsten ikke sætte ord på, hvor enerverende det er at ligge der i gammel sø og ingen vind, mens alt slasker og blafrer, og man ikke ved, hvor længe det skal stå på. Efter nogle timer kom der lidt vind igen. Med ca. ti sejlede sømil de første ti timer.
Endelig lidt vind. Bådene ligger spredt hulter til bulter, nogle for anker, andre bare drivende. |
Mit humør steg og faldt i takt med vindstyrken. Der var en tidsgrænse på 51 timer for min start, så jeg kunne hele tiden regne ud, hvor hurtigt jeg skulle sejle i gennemsnit for at nå frem. Alt over det blev fejret. Alt under forsøgte jeg (uden held) at ignorere.
Stevns. Liiige lidt kattepoter på vandet. Så sejler vi igen! |
Fakse Bugt og Bøgestrømmen
Gennem Bøgestrømmen som perler på en snor. |
Et udsnit af diskussion med et uforligneligt shore crew, der holdt sig vågne det meste af nætterne for at støtte mig. AB, en meget brugt forkortelse i gruppen, var L23'eren "Anna Bella", som var den eneste konkurrent, vi holdt øje med. "Hvor er AB nu?". "Hvor meget vind har AB?" osv. På en underlig måde gav det mig god energi til at fortsætte, hver gang en båd udgik. Jeg kan ikke helt forklare det, og jeg tror ikke, det siger noget specielt godt om min person. Hvem sagde Schadenfreude? |
Her er vi ud for Nyord på vej mod Dr. Alexandrines Bro. |
Dr. Alexandrines Bro
Jeg fulgte den blå rute. Men man burde kunne tage den orange smutvej, hvilket en konkurent også gjorde. Enhver må afgøre med sig selv, om det er risikoen værd. Han blæste igennem og overhalede hele den gruppe, jeg lå i. |
"Anna" af Køge. |
Der skulle krydses helt ufattelig meget for at komme ud |
Hvilken vej ud? Enten krydse hele vejen ud gennem løbet eller tage smutvejen. |
Dilemmaet er, at den korte rute er meget tidsbesparende, men også meget risikabel, for måske kommer man til at sidde fast. Kort inden jeg kom til skillevejen, fik jeg at vide, at AB stod på grund i det forræderiske område, hvor søkortet lyver om dybden. Inden jeg var kommet hele vejen ud, fik jeg nu melding, at AB var kommet fri, så jeg drejede fra da af til bagbord ind over nogle afmærkede grunde for ikke at komme for langt bagud. Jeg sejlede efter "Anna" af Køge, til den gik på en uafmærket grund. Så fortsatte jeg med nedsat fart og hjertet i halsen, mens mit ekkolod alarm-bibbede som en gal, fordi dybden flere steder var under 2 meter (kortet sagde over 4!). Treacherous waters indeed, kan "Anna" af Køge skrive under på. Heldigvis kom den fri.
Syd for Møn og Møns Klint
Efter den nervepirende tur over grundene syd for Møn var der igen kryds til klinten. Jeg tog et par gode blundere af 12 minutter for selvstyrer ved at lade den gå lidt mere fart end højde. |
AB stadig foran. Fordømt! |
Vel fremme ved klinten døde vinden igen, og jeg tror, jeg lå i tre timer med klaskende sejl. Hvis der ikke meget snart kom god vind, så ville det blive umuligt at nå Køge inden for tidsfristen. Frustrerende. Og samtidig var AB foran. Pludselig dukkede en båd fra min egen start op, som jeg ikke havde set siden starten af løbet. Hvor F..... kom han fra? Forfra? Bagfra? Ligemeget. Efter 38 timers sejlads lå vi nu inden for få sekunder. Bortset fra de andre L23'ere, så opfattede jeg egentlig ikke de andre sejlere som konkurrenter, blot medsejlere, og jeg nød hele turen at følges med andre. Starter med 30 minutter imellem viste sig i år at være helt perfekt i forhold til at samle nogle grupper på banen blandet med små, mellemstore og store både. Etap'en blev den sidste, jeg fulgtes med, og jeg kunne følge den med kikkerten hele vejen fra Møns Klint og de 40 sømil hjem.
Billedet gør ikke klinten ære, men som man kan se i lanternens afspejling i vandet, var det nær mørkt. |
Over Fakse Bugt og gennem Køge Bugt
Jeg kunne sejle lidt med skæringsspileren, da der var kommet en smule vind, men vinden spidsede hurtigt, så jeg måtte tage den ned. Jeg havde ellers en klar edge over Etap'en med mit yndlingssejl, skæringsspileren, som også bragte mig hjem over Fakse Bugte sidste år. Men lidt efter spidsede vinden, og den måtte ned, og jeg måtte følges med Etap'en. Jeg var nødt til at blunde lidt for æggeuret igen, og da jeg efter 12 minutter vågnede med et sæt, så jeg, at han havde fundet en vindstribe lidt længere inde under land og var drønet forbi mig. Han sejlede klogt, og jeg besluttede, at jeg ikke var mentalt klar til at tage den kamp op. I stedet skar jeg op og kom ind i hans vindstribe og satte selvstyreren til at holde hans kurs, så jeg kunne blunde videre.
Etap'en havde sejlet dygtigt og var kommet lidt foran i natten. Længere fremme ses "Anna" af Køge, som jeg havde fulgtes med så længe, men som jeg til sidst, før Møns Klint, ikke længere kunne hænge på. |
Selv om Etap'en havde sejlet klogt, fik jeg alligevel overhalet den, fordi der simpelthen bare var mere vind, der hvor jeg var.
Ellers var det mest begivenhedsrige på det stræk, at jeg fik en melding om, at "Anna Bella" var udgået. L23-Klubbens vandrepræmie for første L23 rundt om Møn kunne altså komme med tilbage til København, hvis jeg blot kunne komme i mål.
Kort efter videoen herover blev optaget, løjede vinden igen, og den vind der nu var, den kom nu direkte fra Køge.
Jeg forsøgte med alskens skødemuligheder at holde sejlene i facon. Der var ikke nok ind til at holde en spiler ude, men storsejlet og genuaen kan man arbejde med. Her er vist en skødning af storsejlet i rælingslisten. En løsning jeg brugte et utal af gange på turen. |
En løsning jeg kun brugte én gang kort før mål en bådshage til at spile genuaen ud med. Storsejlet blev spilet til den anden side. Det gav en fart på 0.8 på et tidspunkt, hvor 0.7 teoretisk var nok til at få mig ind inden for tidsgrænsen. Læg også mærke til kasteblokken i rælingslisten. |
Ja, så var der jo lige det med vandrepokalen ... |
Se hele løbet re-live her eller så bare min tur her.
Den samlede vinder af løbet blev Seascape 27'eren "Vera" af Magretheholm efter en stærk sejlads i næsten ingen vind.
Efterskrift og betragtninger
Hvad lærte jeg sidste år, jeg kunne tage med?- At det er utrolig vigtigt at kende sin grænse. jeg vidste fra sidste år, at jeg kunne holde mig sejlende i 43 timer non-stop. Men jeg vidste også, at jeg ikke ville kunne klare én time mere. Derfor skulle jeg finde på en løsning. Og det var at powernappe i 12 minutter ad gangen. Der er stadig meget optimering, man kan lave der.
- Sidste år prøvede jeg flere ting for første gang. At holde mig vågen meget længe og se syner af træthed, at sejle meget længe, at sejle med spiler i bælgravende mørke midt på Fakse Bugt. Når man har prøvet alle de ting før, så slapper man bedre af. Ja, måske er søvngrænsen et andet sted, når man har styr på alt det? Men erfaringen fra sidste år gjorde, at jeg kunne fokusere på løbet. Jeg vidste, at det kunne lade sig gøre.
- Man skal kende båden og grejet virkelig godt. Hellere noget retro grej og opsætning man kender end noget nyt og fancy.
- At spise med en hånd. Når jeg sejler OSC, så kan jeg nå al den mad og al den drikke, jeg skal bruge, med én hånd. Og spise og drikke det med en hånd. Det er ikke det samme, som at jeg ikke kan lave en sandwich. Men der er ikke noget der hedder varm mad, kaffe og bestik, når vi sejler OSC. Så skal der sejles. Hele tiden. Man kan sejle i to døgn uden søvn, og man kan også leve af snacks, vand og colaer i to døgn.
- Vigtigheden af et godt shore crew.
En skotøjsæske i kistebænken med mad, der kan spises med en hånd. |
At gennemføre en sejlads, der burde kunne sejles på 24 timer, men som viser sig at tage det dobbelte, er en virkelig mental udfordring. For mig, og sikkert mange andre, var de slaskende sejl i timelange vindhuller med gammel sø virkelig svært at overvinde.
Et godt shore crew er helt afgørende for at komme igennem de svære perioder. Det hjælper virkelig at have nogen at vende det med. Der er jo masser af gode grunde til at fortsætte, også selv om det ikke er sikkert, man kan nå frem inden for tidsgrænsen. Hvis man giver op, så har man helt sikkert tabt. Hvis man fortsætter, kan man måske vinde. I det hele taget kan shore crew hjælpe med den rette info på den rette tid. Ligger der for eksempel to H-både lige skråt foran til styrbord og bagbord, så vil det kloge shore crew fortælle, hvilken af dem der har bedst vind, og så kan man trække derhen (ikke et tænkt eksempel).
Den svære toer. Holder konceptet stadig?
Om nogle år vil turen nok blive husket som mere af det samme, men den store forskel var, at sidste år havde vi lagt noget bag os, inden vinden døde. Faktisk døde den aldrig helt for mit vedkommende sidste år. Der var hele tiden en smule vind at sejle på. Måske gør det ikke den store forskel, om man sejler 0.0 eller 0.8 knob, men mentalt gør det. Og så er 10 timer med 0.8 knob jo 8 sømil. Bedre end ingenting.
Solosejlads over længere distancer er ikke for alle. Men OSC er så meget mere end sejlerne. Det er en ren folkefest i Køge med masser af aktivitet på havnen. Det gør virkelig en forskel, at man som deltager bliver taget godt imod. Tænk sig at blive klappet i mål af hjælpere, arrangører, klubbens formand og havnens formand, konkurrenter og medsejlere!
God stemning i Køge. Her fra aftensmaden. |
Sidste år var der 32 tilmeldte og 27 startende både, så vidt jeg husker. I år er tallet ca. fordoblet. Og det er virkelig en succes. Og ja, det ER bare sjovere, når der er flere med. Jo flere man ligger og hygger og konkurrerer med på ruten, jo bedre. Derfor var det også rigtigt, at starterne blev skudt i gang med kun 30 minutters mellemrum.
De udeblevne L23'ere
Selv om der var flere både med i år, så var der stadig kun fire startende L23'ere. Det var for mig en personlig skuffelse, for den fornyelse af klassen jeg sidste år drømte om, matearealiseride sig ikke. Alt det bøvl med licenser, målebreve, klassebevis, vejning og sejlindmåling, som er nødvendigt for klassisk kapsejlads, er væk her. Foruden de to ildsjæle fra L23-klubben, der arrangerede sejladsen, var vi sidste år kun to andre L23'ere og det samme i år. Jeg havde virkelig håbet, at vores begejstring og fortællinger fra første år havde smittet.
Jeg håber ikke, folk bliver væk fra sejladsen, fordi de tænker, at "Jeg er slet ikke på det niveau" eller "Det er jo kun for ekstrem-sejlere". For det er en sejlads langt de fleste sejlere vil kunne gennemføre, hvis vejret bare er inden for de midterste 80% af vindskalaen. Bortset fra et par enkelte både, så er sejladsen stadig næsten udelukkende befolket af familiefædre i feriekrydseren uden målebrev. Man vil gøre sig selv en tjeneste ved at lære at sejle med spileren, men ellers kræver det ikke noget. Og så lærer man utrolig meget af det. Om sejlads, om sin båd og om sig selv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.