torsdag den 2. juli 2015

Sommertogt 2015, 5. etape: Nyord - Femø

Først og fremmest må jeg undskylde for mine faste læsere over, at jeg først nu har fundet tid og mulighed til at blogge. Det skyldes lange sejldage, men også det faktum, at der er meget ringe 4G-dækning i området. Bevares, vi er i udkanten på kanten til ødemarken. For dem der ikke kan vente og bare må følge Helges færd, så kan man altid ved at klikke på dette link se vores aktuelle rute live. Lige nu sidder jeg på Vejrø og skriver, og jeg har kun internet, fordi jeg har hejst min mobiltelefon op i masten og sat den til at videresende internet til computeren. Desværre er billederne på telefonen, så de kommer først senere.

Efter ankomsten havde vi æren af et besøg fra Helges tidligere ejere, som vi stadig har kontakt til. En god handel slutter ikke med en bankoverførsel. Som køber vil man gerne kunne få lidt information om båden hen ad vejen. Og som sælger vil man gerne vide, at alle de mange timer, man har lagt i båden, bliver værdsat. Vi nød lidt kaffe og rederens hjemmegjorte müslibarer i Helges cockpit.

Nyord by og omkringliggende marskområder var helt fantastisk. Vi spiste aftensmad på den hyggelige kro. Som så mange steder på de danske småøer er det som at bevæge sig en genegation eller to tilbage i tiden. Kun Bluetooth-headset'et i tjenerens øre vidnede om, at vi befandt os i det 21. århundrede.

Noorbo-handelen sælger rom og cognac i stort udvalg, ligesom deres café sælger uovertruffen mad. Desværre var betjeningen meget uvenlig.

'Den lille bod' er øens butik. Her er et stort udvalg af fornødenheder og lokale produkter. Da jeg afhentede det bestilte morgenbrød, så jeg, at de havde friske jordbær. Jeg spurgte til, om de var lokale. “Nej, det er fra Møn”, sagde indehaveren ...

Et delmål i vores togt er en barnedåb i Middelfart på søndag. Derfor spurgte jeg i en stor Facebook-gruppe, hvilke øer der ville være gode at besøge på ruten mellem Nyord og Svenborg. Alle anbefalede øerne i området nord for Lolland (Femø, Fejø, Askø-Lilleø, Vejrø, Omå og Agersø). Den nærmeste af dem er Femø. Blandt andet derfor faldt valget på den.

Vi kunne gå højt til vinden med denne næsten nye fok ...

Selve turen blev lang og med megen kryds. Bøjer blev ignoret til fordel for kortplotter og ekkolod. Her er det en fordel kun at stikke 1,30 m, selv om de med ferieoppakningen snarere er 1,35 m. Turen var utrolig smuk. Som gammel fynbo må jeg desværre erkende, at Sydhavet gør det sydfynske øhav rangen stridig som Danmarks flotteste sejlerområde.
Denne lille Luffe forsøgte at hænge på. Men den kunne ikke skære hjørner af som os. Til sidst opgav den og startede motoren.

Der var mange broer, vi skulle sejle under
Til sidst, efter at have skiftet den trofaste fok ud med genuaen, måtte vi opgive og sejle for motor de sidste par sømil.

Klokken var blevet over 23, da vi endelig anløb Femø havn. Vinden have løjet, så efter at have skiftet til genua, måtte vi tage de sidste på sømil ind for jerngenuaen.

Femøs havn er indrettet med tre bassiner. Et til Færgen, som sejler fra Kragelund (tal lige om udkant, når færgen sejler til Lolland), et bassin til store både og et til små både. Klokken 23, hvor vi ankom, var der naturligvis ikke plads at få blandt de store både, så vi lagde pænt kursen om til de andre små både. Her var hyggeligt og masser af plads at få. Vi kom til at ligge ved siden af Maxi 77'eren Monsunen af Svanemøllen. Det var gode naboer.