søndag den 5. august 2018

Sommertogt 2018, etape 16, Hallans Väderö - Mölle

Det er svært at blive imponeret af smukke klipper, når man kommer lige fra Bohuslän. Men Kullen er bare sin egen og helt fantastisk. Orker man ikke et togt helt til Bohuslän, kan man få virkelig god svenskeridyl af nogle dage ved Kullen og nogle dage ved Hallands Väderö.
Efter en nat i Kappelshamn ved Hallands Väderö efterlod vi kl. 0800 vores naboer dansende på klipperne. Turen til Mölle ved Kullen gik halvt for sejl, bidevind, men så døde vinden, og vi måtte igen starte motoren.

Lige ud for Kappelhamn er et skær med 20 - 30 sæler, der ligger og klumper sig sammen, så det er en fryd. Ved Kullens spids mødte vi en stor flok marsvin, der lå og legede.

Havnelodsen reklamerer med, at der i Mölle er indkøbsmuligheder, og vi har ikke provianteret siden Öckerö, for tre dage siden, så det var tiltrængt. Desværre er der ingen indkøbsmuligheder. Overhovedet! Kun gallerier, krukkemagerier og masser og masser af restauranter og caféer. Et paradis for øko østerbro-speltmødre men forfærdeligt for sejlere, der bare vil proviantere. For den nette sum af 100 SEK fik jeg lov at købe et brød i en Café. Ellers drikker vi vand, som er det eneste drikkelse, man kan skaffe her.

I baggrunden Kullens fyr, som det lykkedes mig at komme op i. Fyret er dog ikke højt, det står bare på en høj klippe, så udsigtsmerværdien var til at overkue.
Et af flere gode badesteder på Kullen.
Ude ved fyret så vi en af to huler ind i klippen, hvor der har boet folk i stenalderen. Vi tog en bus ud til fyret og gik en smuk og strabadserende tur tilbage til Mölle.
Samme sted som sidste gang og gangen før.
Kullen har ufatteligt meget at byde på, og selv om vi har været her to gange før, er der stadig meget, vi har til gode. Dykning, klatring, kajaksejlads, tur på nordsiden med Lars Vilks labyrint.

Det er normalt til at få plads i havnen. Men den har en alvorlig ulempe: Man ligger dårligt her i for meget vind fra vest. Ellers havde vi taget overliggerdagen her denne gang, men belært af bitter erfaring, valgte vi at sejle videre.