lørdag den 5. juli 2014

Sommertogt 7. etape, Gilleleje - Grenå

Kabysmesteren har tid til at kigge op.

Vi stævnede ud klokken 0900 for plat læns med genua og storsejl i sommerfugl.

Efter os havde vi det gode skib Stoppenålen, som efter to timer og tre kvarter overhalede os. Stoppenålen sejlede alene for gennaker, og så ud til at kæmpe lidt med at holde den ud I plat læns. Stoppenålen havde også kurs mod Grenå. Efter Stoppenålen skiftede halse på gennakeren strøg den forbi.

Nu er der ingen tvivl. Det er stoppenålen

Stoppenålen passerer

Fra da af gik det stærkt. To timer senere var hun kun en plet på horisonten.
Da vinden løjede var der kun to muligheder tilbage. Motor eller spiler. Vi valgte spileren, og håbede at kunne hale lidt ind på Stoppenålen igen. Det var dog for sent, og hun forsvandt stadig længere ud i horisonten. Havde vi sat spileren fra start, kunne vi nok have holdt lidt længere.

Vinden var skiftende, og vi måtte have spileren oppe ad to omgange.

Skipper og kabysmesteren havde lovet mandskabet, at vi ville komme så langt ud på havet, at vi ikke ville have landkending. Inden vi mistede Sjælland af syne fik vi landkending med Hesselø. Kort derefter var Stoppenålen det eneste på horisonten, for til sidst at forsvinde, og vi var helt alene. Midt i Danmark.

Helge har et tørkloset. Og alle i besætningen er velkomne til at bruge det. Der er bare en regel. Ham der bruger det først på en tur, er også ham, der tømmer det. Derfor ønsker ingen at gå først. En mulighed er, at hænge efter båden og ordne, hvad man skal.

En matros hænger i badestigen og bliver skyllet godt igennem. Et godt middel mod søsyge, siges der.
Efter 11 timers sejllads ankom vi endelig til Grenå. Stoppenålen anviste os en plads over VHF'en. Inden vi kom derind, var der også tid til en lille grundstødning i havnen.